Ajaxův zápisník – škola bez drog
Záměr: Tento projekt je určen pro žáky 2. – 5. ročníku. Je zaměřen na zapojení co největšího počtu dětí do programu primární prevence pomocí publikací a materiálů vydaných tiskárnou Ministerstva vnitra České republiky.
Plán
1. Příprava projektu
1.1. Tematické zaměření projektu
Tento dlouhodobý projekt je zaměřen na řešení problémových situací, se kterými se setkávají již na počátku školní docházky a na naší škole je realizován pod názvem“Ajaxův zápisník“. Projekt je zakotven i v Minimálním preventivním programu ZŠ Mokrovraty.
1.2. Cíl projektu
Cílem projektu Ajax je zapojení co největšího počtu žáků do programu primární prevence. Žáci jsou motivovány k soutěžím a plnění jednotlivých úkolů pomocí jednotného vizuálního stylu, obsahové formy a soutěžních a motivačních prvků. Program dává prostor pro vlastní zkušenosti a znalosti dětí, respektuje jejich věkové a individuální možnosti. Součástí projektu je i správná orientace dětí v silničním provozu, povinnosti chodce a cyklisty, řešení problému závislosti na návykových látkách a hazardních hrách. Zamýšlí se i nad mezilidskými vztahy a řeší některé jejich problémy. Jeho úkoly vychází z ŠVP ZV „ Tvořivá škola“.
1.3. Formy a metody práce
Projekt je realizován formou pracovních sešitů a pracovních listů, do kterých děti dopisují dokreslují, porovnávají své odpovědi, zdůvodňují je a hodnotí. Průvodcem celého projektu je pejsek „Ajax“, který dětem radí, předkládá modelové situace, vyžaduje jejich správné řešení, pomáhá jim a hodnotí je.
Během plnění jednotlivých úkolů projektu bude docházet ke střídání různých forem a metod práce. Vedle tradičních forem jako je frontální práce, skupinová (vhodná zejména při práci s textem, při řešení hádanek, dotazníků a kvízů), práce ve dvojicích (vhodná zejména k řešení modelových situací), dojde k použití i netradičních forem a metod. Nejsou to jenom rozhovory, besedy, přednášky, diskuze, pozorování a vyvozování závěrů, ale zejména aktivní činnosti samotných dětí vyplývající z jejich vlastních zkušeností, znalostí a dovedností.
1.4. Příprava vyučovacích pomůcek
B. Kašparová: Ajaxův zápisník, MIRROR PROMOTION s.r.o.
B. Kašparová: Ajaxův zápisník II, MIRROR PROMOTION s.r.o.
Publikace, omalovánky, procovní listy vydané Tiskárnou Ministerstva vnitra ČR:
Integrovaný záchranný systém
Policie ČR – Tvůj kamarád
Víš, kdo je za dveřmi?
Šikana mezi dětmi je skryté nebezpečí
2. Provedení
Náplň projektu je rozdělena do několika bloků a každý blok do několika měsíců. Probírané tématice je věnována určitá část hodiny, a to podle náročnosti daného tématu.
Mezi základní bloky patří: Dopravní výchova – chodec, cyklista
Vlastní bezpečnost, co se smí a co se nesmí
Závislosti – tabák, alkohol, drogy, hazardní hry
Mezilidské vztahy – šikana, trestné činy
Bezpečné prázdniny
Součástí projektu jsou i přednášky a besedy s odborníky (Policie ČR, dětská lékařka,…).
3. Plnění klíčových kompetencí v průběhu projektového vyučování
3.1. Kompetence k učení
Vyhledávání a třídění informací na základě pochopení.
3.2. Kompetence k řešení problémů
Řešení problémů mezi sebou i ve spolupráci s učitelem.
3.3. Kompetence komunikativní
Vzájemná komunikace, obhajování svých názorů.
3.4. Kompetence sociální a personální
Ohleduplnost a ochota při práci.
3.5. Kompetence občanská
K plnění této kompetence směřuje celý projekt.
3.6. Kompetence pracovní
Schopnost a ochota pracovat a dodržovat vymezená pravidla.
4. Hodnocení