O vodě
Vzdělávací program pro děti
Záměr
Tento projekt je určen pro děti z MŠ a žáky 1. až 5. ročníku ZŠ. Je zaměřen na netradiční vzbuzení zájmu dětí o dění v přírodě. Učit žáky pozorovat přírodní jevy, aby na základě svých vlastních zkušeností docházeli k jednoduchému objevování souvislostí.
„VODOU SE MUSÍ ŠETŘIT“
Cíle projektu
Cílem projektu je především vysvětlení významu vody jako nepostradatelné složky životního prostředí a jako suroviny, která ovlivňuje náš každodenní život a dění kolem nás. Prioritou je vést děti k tomu, aby si této nejcennější tekutiny vážily.
1. Společenstva polí, vod a lesů
2. Podmínky života na Zemi
3. Pozorování neživé přírody
4. Ohleduplné chování v přírodě
5. Ochrana rostlin a živočichů
6. Ochrana životního prostředí a pitných zdrojů
Formy a metody práce
Střídání frontální a skupinové práce podle plnění jednotlivých úkolů, čtený text, vyprávění, práce s výtvarným a obrazovým materiálem, práce s pracovními listy, využití dataprojektoru, jednoduchý pokus a jeho vyhodnocení, exkurze, beseda s odborníky, příprava na závěrečnou besídku.
Úkoly
1. „Jak krtek hledal dešťové kapičce kamarády“ – MŠ (reprodukce textu)
2. 22. 3. – Světový den vody – exkurze do úpravny vody v Mokrovratech (princip vodovodního řádu, ochrana pitných zdrojů)
3. Beseda s p. Blankou Marvanovou z Vodohospodářské společnosti Dobříš
a) koloběh vody v přírodě – putování kapky do kohoutků domácností a její návrat zpět do přírody (doplňování textů v pracovním listu s použitím nápovědy k upevnění získaných znalostí, řešení tajenky)
b) jednoduchý pokus s čištěním vody pomocí chemického procesu
4. Exkurze do Čistírny odpadních vod v Dobříši (princip čištění odpadní vody)
5. Výtvarné ztvárnění daného námětu různými technikami (Když prší kvetou paraplíčka)
6. Vystoupení dětí z MŠ a ZŠ na závěrečné besídce k dané tématice (Jen si lidi všimněte, co je krásy na světě)
Plnění klíčových kompetencí
Kompetence k učení
V projektu byla naplněna kompetence k učení v oblasti vyhledávání a třídění informací na základě pochopení. Žáci získané výsledky posuzovali a porovnávali.
Kompetence k řešení problémů
Kompetence k řešení problémů byla naplněna zejména při řešení jednoduchého pokusu na vyčištění vody.
Kompetence komunikativní
Kompetence komunikativní byla naplněna v nejvyšší míře. Žáci vyjadřovali své myšlenky, názory a diskutovali k danému tématu.
Kompetence sociální a personální
Práce ve skupině splňuje i kompetence sociální. Každý ve skupině je rovnocenným partnerem. Zdůrazněna je ochota ke spolupráci a vzájemná ochota.
Kompetence pracovní
Tato kompetence byla plněna zejména při přípravě a realizaci jednoduchého pokusu a při jednotlivých exkurzích.
Hodnocení
1. Průběžné (během jednotlivých bloků)
2. Žáky i učiteli
3. Zpětná vazba (hádanky, tajenky, doplňovačky)
4. Hodnocení závěrečné besídky
5. Hodnocení na stránkách Mokrovratského zpravodaje