Den s Andersenem
Projekt 1. – 5. ročníku
Záměr
Kniha má v životě dítěte nezastupitelnou funkci. Literární výchova prostřednictvím četby podporuje emocionální zrání dětí, ozřejmuje jim životní a mravní hodnoty, otvírá jim cestu k sebepoznání a pozitivním životním motivacím. Pěstuje u dětí smysl pro krásu jazyka a probouzí v nich city lidské solidarity a spoluúčasti. Pohádka provází dítě celý život, ovlivňuje způsob jeho jednání a rozhodování. Doufám, že tento projekt pomůže upevnit čtenářské dovednosti a návyky dětí a podpoří jejich čtenářský vkus a trvalý zájem o četbu.
Cíl: Význam pohádky v životě dítěte Hans Christian Andersen 2. 4. – výročí narození
Úkoly:
Český jazyk: 1) Popis postavy
2) Dodržování gramatických pravidel
3) Čtení s porozuměním
4) Vypravování příběhu – souvislé vyjadřování, rozšiřování slovní zásoby
Literární výchova: 1) Seznámení se známými pohádkovými autory
2) Porovnávání pohádky klasické a moderní
3) Různá vydání knih, ilustrace různých výtvarníků
Matematika: 1) Poznávání a určování geometrických tvarů – pohádkový hrad
2) Obsahy, obvody
Výtvarná výchova: 1) Výtvarné vyjádření pohádkové bytosti
Formy a metody práce
Střídání frontální a skupinové práce podle plnění jednotlivých úkolů, čtený text, vyprávění, práce s obrazovým materiálem, práce s pracovními listy, využití dataprojektoru
1) Biografie – mládí, studia, dospívání, smrt
2) Dílo – divadelní hry
básně
pohádky – 156
další tvorba
3) Četba a rozbor pohádky Císařovy nové šaty – audionahrávka – ilustrace k pohádce
4) Pracovní list – Já a pohádka
Plnění klíčových kompetencí
Kompetence k učení
Naplněna kompetence k učení v oblasti získávání nových poznatků a jejich posuzování
Kompetence komunikativní
Žáci vyjadřovali své myšlenky, názory a diskutovali na dané téma
Kompetence sociální a personální
Porovnávání dosažených výsledků – ohleduplnost, úcta a vzájemná pomoc
Kompetence pracovní
Vypracováníjednoduchého pracovního listu – porovnávání
Hodnocení
1) Průběžně během četby
2) Ověřování znalost – PL
3) Zpětná vazba