Kuchaři a kuchařky
Tento projekt je určen pro děti z MŠ a žáky 1., 2., 3., 4. a 5. ročníku.
Záměr
Rozvíjet jemnou motoriku žáků a jejich manuální zručnost. Vytvářet při praktických činnostech s různými materiály základní pracovní dovednosti a návyky. Naučit žáky cílevědomému osvojování základních hygienických návyků a návyků kulturních. Způsob práce vychází z tvořivé činnosti. Úkoly byly přiměřené jejich věkovým možnostem.
Cíle projektu
Rozvíjet manuální dovednosti žáků
1. Vytvářet pozitivní vztah žáků k práci
2. Umět rozlišovat jednoduché pracovní nástroje, poznat, k čemu slouží
3. Nejznámější povolání a výrobky řemeslníků
4. Zručnost žáků při práci s různým materiálem
Formy a metody práce
Střídání frontální a skupinová práce podle plnění jednotlivých úkolů. Respektování individuálních a věkových možností dětí.
Příprava pomůcek
Ke zdárnému průběhu a plnění úkolů byly připraveny pomůcky: potřebné suroviny pro jednotlivé potraviny, nádobí,…. Projekt realizován ve spolupráci s kuchařkou školy.
Motivace žáků „Bez práce nejsou koláče“
Úkoly
1. Člověk a zdraví – denní stravování, pitný režim
2. Práce a volný čas – pracovní činnosti lidí
3. Potraviny – správná výživa, pestrost stravy, stolování
4. Příprava určitého pokrmu – ovocný salát, zeleninový salát, přesnídávka, jednohubky, jablečný závin, domácí chléb, drobné zákusky – linecké pečivo, perníčky, máslové rohlíčky, mrkvance, mafiny,…
Plnění klíčových kompetencí v průběhu projektového vyučování
Kompetence k učení
Dát žákům k učivu vždy konkrétní názor – využití co nejvíce smyslů. Podporovat tvořivou činnost žáků.
Kompetence k řešení problémů
Postupovat od jednoduchého ke složitějšímu. Získané poznatky aplikovat v praxi.
Kompetence komunikativní
Nechat žáky při každé jejich činnosti hovořit o daném jevu, o možných postupech a souvislostech.
Kompetence sociální a personální
Vzájemná ohleduplnost a úcta, upevňování mezilidských vztahů i ochota pomoci je základem práce ve skupině. Každý je ve skupině rovnocenným partnerem i členem.
Kompetence občanské
Slušné chování bez hrubosti a násilí.
Kompetence pracovní
Dosažení zručnosti žáků při práci. Udržování pořádku na pracovním místě, správné ukládání použitých pomůcek. Dodržování zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při pracovních činnostech.
Hodnocení
1. Průběžné během pečení a vaření
2. Žáky i učiteli
3. Rodiči a ostatními strávníky