ZŠ MOKROVRATYMokrovraty 63, Nový Knín

Kuchaři a kuchařky

Tento projekt je určen pro děti z MŠ a žáky 1., 2., 3., 4. a 5. ročníku.

Záměr

Rozvíjet jemnou motoriku žáků a jejich manuální zručnost. Vytvářet při praktických činnostech s různými materiály základní pracovní dovednosti a návyky. Naučit žáky cílevědomému osvojování základních hygienických návyků a návyků kulturních. Způsob práce vychází z tvořivé činnosti. Úkoly byly přiměřené jejich věkovým možnostem.

Cíle projektu

Rozvíjet manuální dovednosti žáků

1.      Vytvářet pozitivní vztah žáků k práci

2.      Umět rozlišovat jednoduché pracovní nástroje, poznat, k čemu slouží

3.      Nejznámější povolání a výrobky řemeslníků

4.      Zručnost žáků při práci s různým materiálem

Formy a metody práce

Střídání frontální a skupinová práce podle plnění jednotlivých úkolů. Respektování individuálních a věkových možností dětí.

Příprava pomůcek

Ke zdárnému průběhu a plnění úkolů byly připraveny pomůcky: potřebné suroviny pro jednotlivé potraviny, nádobí,…. Projekt realizován ve spolupráci s kuchařkou školy.

Motivace žáků    „Bez práce nejsou koláče“

Úkoly

1.      Člověk a zdraví – denní stravování, pitný režim

2.      Práce a volný čas – pracovní činnosti lidí

3.      Potraviny – správná výživa, pestrost stravy, stolování

4.      Příprava určitého pokrmu – ovocný salát, zeleninový salát, přesnídávka, jednohubky, jablečný závin, domácí chléb, drobné zákusky – linecké pečivo, perníčky, máslové rohlíčky, mrkvance, mafiny,…

Plnění klíčových kompetencí v průběhu projektového vyučování

Kompetence k učení

Dát žákům k učivu vždy konkrétní názor – využití co nejvíce smyslů. Podporovat tvořivou činnost žáků.

Kompetence k řešení problémů

Postupovat od jednoduchého ke složitějšímu. Získané poznatky aplikovat v praxi.

Kompetence komunikativní

Nechat žáky při každé jejich činnosti hovořit o daném jevu, o možných postupech a souvislostech.

Kompetence sociální a personální

Vzájemná ohleduplnost a úcta, upevňování mezilidských vztahů i ochota pomoci je základem práce ve skupině. Každý je ve skupině rovnocenným partnerem i členem.

Kompetence občanské

Slušné chování bez hrubosti a násilí.

Kompetence pracovní

Dosažení zručnosti žáků při práci. Udržování pořádku na pracovním místě, správné ukládání použitých pomůcek. Dodržování zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při pracovních činnostech.

Hodnocení

1.       Průběžné během pečení a vaření

2.       Žáky i učiteli

3.       Rodiči a ostatními strávníky