ZŠ MOKROVRATYMokrovraty 63, Nový Knín

O vodě

Vzdělávací program pro děti

Záměr

Tento projekt je určen pro děti z MŠ a žáky 1. až 5. ročníku ZŠ. Je zaměřen na netradiční vzbuzení zájmu dětí o dění v přírodě. Učit žáky pozorovat přírodní jevy, aby  na základě svých vlastních zkušeností docházeli k jednoduchému objevování souvislostí.

„VODOU  SE  MUSÍ  ŠETŘIT“

Cíle projektu

Cílem projektu je především vysvětlení významu vody jako nepostradatelné složky životního prostředí a jako suroviny, která ovlivňuje náš každodenní život a dění kolem nás. Prioritou je vést děti k tomu, aby si této nejcennější tekutiny vážily.

1. Společenstva polí, vod a lesů

2. Podmínky života na Zemi

3. Pozorování neživé přírody

4. Ohleduplné chování v přírodě

5. Ochrana rostlin a živočichů

6. Ochrana životního prostředí a pitných zdrojů

Formy a metody práce

Střídání frontální a skupinové práce podle plnění jednotlivých úkolů, čtený text, vyprávění, práce s výtvarným a obrazovým materiálem, práce s pracovními listy, využití dataprojektoru, jednoduchý pokus a jeho vyhodnocení, exkurze, beseda s odborníky, příprava na závěrečnou besídku.

Úkoly

1. „Jak krtek hledal dešťové kapičce kamarády“ – MŠ (reprodukce textu)

2. 22. 3. – Světový den vody – exkurze do úpravny vody v Mokrovratech (princip vodovodního řádu, ochrana pitných zdrojů)

3. Beseda s p. Blankou Marvanovou z Vodohospodářské společnosti Dobříš

     a) koloběh vody v přírodě – putování kapky do kohoutků domácností a její návrat zpět do přírody (doplňování textů v pracovním listu s použitím nápovědy k upevnění získaných znalostí, řešení tajenky)

    b) jednoduchý pokus s čištěním vody pomocí chemického procesu

4. Exkurze do Čistírny odpadních vod v Dobříši (princip čištění odpadní vody)

5. Výtvarné ztvárnění daného námětu různými technikami (Když prší kvetou paraplíčka)

6. Vystoupení dětí z MŠ a ZŠ na závěrečné besídce k dané tématice (Jen si lidi všimněte, co je krásy na světě)

Plnění klíčových kompetencí

Kompetence k učení

V projektu byla naplněna kompetence k učení v oblasti vyhledávání a třídění informací na základě pochopení. Žáci získané výsledky posuzovali a porovnávali.

Kompetence k řešení problémů

Kompetence k řešení problémů byla naplněna zejména při řešení jednoduchého pokusu na vyčištění vody.

Kompetence komunikativní

Kompetence komunikativní byla naplněna v nejvyšší míře. Žáci vyjadřovali své myšlenky, názory a diskutovali k danému tématu.

Kompetence sociální a personální

Práce ve skupině splňuje i kompetence sociální. Každý ve skupině je rovnocenným partnerem. Zdůrazněna je ochota ke spolupráci a vzájemná ochota.

Kompetence pracovní

Tato kompetence byla plněna zejména při přípravě a realizaci jednoduchého pokusu a při jednotlivých exkurzích.

Hodnocení

1. Průběžné (během jednotlivých bloků)

2. Žáky i učiteli

3. Zpětná vazba (hádanky, tajenky, doplňovačky)

4. Hodnocení závěrečné besídky

5. Hodnocení na stránkách Mokrovratského zpravodaje