Význam knihy v životě dítěte
Kniha má v životě dítěte nezastupitelnou funkci. Literární výchova prostřednictvím četby podporuje emocionální zrání dětí, ozřejmuje jim životní a mravní hodnoty, otvírá jim cestu k sebepoznání a pozitivním životním motivacím. Pěstuje u dětí smysl pro krásu jazyka a probouzí v nich city lidské solidarity a spoluúčasti. Doufám, že tento projekt pomůže upevnit čtenářské dovednosti a návyky dětí a podpoří jejich čtenářský vkus a trvalý zájem o četbu.
Záměr
Tento projekt je určen žákům 1., 2., 3., 4. a 5. ročníku. Je zaměřen na vzbuzení zájmu o hodnotnou četbu a literaturu.
Cíl: Význam knihy v životědítěte
Formy a metody práce
Bude převažovat frontální práce nad skupinovou. Kombinace čteného textu s poslechem a vyprávěním. Práce s výtvarným a obrazovým materiálem.
Úkoly:
1. Číst správně s porozuměním texty přiměřené délkou i obsahem – čtení vybraných textů – pokus o reprodukci, dramatizaci
2. Znát příklady literárních děl vhodných pro daný věk včetně ilustrací – čtenářské a literární deníky – přiblížení oblíbených knih ostatním
3. Vnímat krásu a bohatost mateřského jazyka – kultivovaný přednes
4. Exkurze do místní knihovny – seznámení s knižními novinkami, výběr knih k mimočítankové četbě, k četbě ve ŠD i k individuální četbě doma, šetrné zacházení s knihou
5. Svou schopnost vyjadřovat se umět uplatnit i v ostatních předmětech
Mezipředmětové vtahy
Český jazyk: Popis, pravopis, souvislé vyjadřování – rozšiřování slovní zásoby
Literární výchova: Různá vydání knih, ilustrace různých výtvarníků, porovnávání různých žánrů a zaměření
Vlastivěda: Orientace na mapě, vyhledávání popisovaných míst
Výtvarná výchova: Výtvarné vyjádření oblíbené knihy – rozvoj fantazie
Rozvoj klíčových kompetencí
Kompetence k učení: Klást důraz na porozumění učivu a jeho návaznost, snažit se podporovat čtení s porozuměním, individuálně vést žáky k získávání poznatků i z jiných zdrojů, než jsou školní materiály.
Kompetence k řešení problémů: Postupujeme od jednoduchého ke složitějšímu, využití osvojených poznatků, dovedností a zkušeností.
Kompetence komunikativní: Učit žáky naslouchání.
Kompetence sociální a personální: Vzájemná tolerance, komunikace v příjemné atmosféře.
Kompetence občanská: Vzájemné slušné chování bez hrubostí a násilí, snaha o vzájemnou pomoc
Kompetence pracovní: Poznávání různých oborů lidské činnosti, jejich výsledků a významu pro ostatní lidi.
Hodnocení
1. Průběžné (četby, přednesu, literárního ztvárnění)
2. Závěrečné (učitelkou, žáky)