ZŠ MOKROVRATYMokrovraty 63, Nový Knín

Význam knihy v životě dítěte

Kniha má v životě dítěte nezastupitelnou funkci. Literární výchova prostřednictvím četby podporuje emocionální zrání dětí, ozřejmuje jim životní a mravní hodnoty, otvírá jim cestu k sebepoznání a pozitivním životním motivacím. Pěstuje u dětí smysl pro krásu jazyka a probouzí v nich city lidské solidarity a spoluúčasti. Doufám, že tento projekt pomůže upevnit čtenářské dovednosti a návyky dětí a podpoří jejich čtenářský vkus a trvalý zájem o četbu.

Záměr

Tento projekt je určen žákům 1., 2., 3., 4. a 5. ročníku. Je zaměřen na vzbuzení zájmu o hodnotnou četbu a literaturu.

Cíl: Význam knihy v životědítěte

Formy a metody práce

Bude převažovat frontální práce nad skupinovou. Kombinace čteného textu s poslechem a vyprávěním. Práce s výtvarným a obrazovým materiálem.

Úkoly:

1. Číst správně s porozuměním texty přiměřené délkou i obsahem – čtení vybraných textů – pokus o reprodukci, dramatizaci   

2. Znát příklady literárních děl vhodných pro daný věk včetně ilustrací – čtenářské a literární deníky – přiblížení oblíbených knih ostatním

3. Vnímat krásu a bohatost mateřského jazyka – kultivovaný přednes 

4. Exkurze do místní knihovny – seznámení s knižními novinkami, výběr knih k mimočítankové četbě, k četbě ve ŠD i k individuální četbě doma, šetrné zacházení s knihou

5. Svou schopnost vyjadřovat se umět uplatnit i v ostatních předmětech

Mezipředmětové vtahy

Český jazyk: Popis, pravopis, souvislé vyjadřování – rozšiřování slovní zásoby

Literární výchova: Různá vydání knih, ilustrace různých výtvarníků, porovnávání různých žánrů a zaměření

Vlastivěda: Orientace na mapě, vyhledávání popisovaných míst

Výtvarná výchova: Výtvarné vyjádření oblíbené knihy – rozvoj fantazie

Rozvoj klíčových kompetencí

Kompetence k učení: Klást důraz na porozumění učivu a jeho návaznost, snažit se podporovat čtení s porozuměním, individuálně vést žáky k získávání poznatků i z jiných zdrojů, než jsou školní materiály.

Kompetence k řešení problémů: Postupujeme od jednoduchého ke složitějšímu, využití osvojených poznatků, dovedností a zkušeností.

Kompetence komunikativní: Učit žáky naslouchání.

Kompetence sociální a personální: Vzájemná tolerance, komunikace v příjemné atmosféře.

Kompetence občanská: Vzájemné slušné chování bez hrubostí a násilí, snaha o vzájemnou pomoc

Kompetence pracovní: Poznávání různých oborů lidské činnosti, jejich výsledků a významu pro ostatní lidi.

Hodnocení

1. Průběžné (četby, přednesu, literárního ztvárnění)

2. Závěrečné (učitelkou, žáky)